Saaristo-laivan kotiinpaluu

FIGARO, FIGARO, FIIIGAROO…

Näin on raikunut kuuluisa aaria Olavinlinnassakin. Savonlinnalaisille sana Figaro tuo mieleen Oopperajuhlien lisäksi myös mainion valkokylkisen höyrylaivan, joka oli iso osa paikallisten elämää vuosikymmenien ajan.

1970-luvun puolivälistä aina 2000-luvun alkuun saakka S/S Saaristo seilasi Savonlinnassa nimellä Figaro ja kiersi maisemaristeilyillään Olavinlinnan ympäri. Kun olin pieni vauva äidilläni oli tapana nukuttaa minua vaunuissa parvekkeella, Olavinlinnan vastapäätä. Juuri kun minut oli saatu unille, tuli Figaro esiin Suvorovin esilinnan puolelta ja vislasi heleän merkkiäänensä. Ja sanomattakin selvää, että unet jäivät siihen. Merkkiääni sai vastauksensa äänekkäänä itkuna, joka raikui Kyrönsalmen vuolaan virran yli. Äitiäni Figaron vihellys ei tuolloin paljon naurattanut, mutta aika kultaa muistot. Nykyisin näitä kesäisiä päivärutiineja muistellaan hymyillen.

Koen, että tämä laiva ja sen ääni on osa minua. Samaa mieltä on varmasti moni savonlinnalainen. Figaron pillissä oli mielestäni sen ajan Savonlinnan laivoista kaunein ääni. Ja ehkä myös kuuluvin! Joka kesä Figarolla myös risteiltiin, vaikka meillä oli oma vene ja retket lähisaaristoon olivat kesäisin jokapäiväinen ilo. Lossirannan tyttöjen hupina oli myös odotella laiturilla suuria aaltoja, joita sen ajan risteilijät ohi ajaessaan uimareille antoivat.

Surin sitä, kun laiva 2000-luvun alkupuolella myytiin Savonlinnasta pois. Helsingin reissuilla oli usein ajettava Kruununhaan rantoja pitkin ja tarkistettava, onko Norrkullaksi nimetty laiva laiturissa. ”Hei kato, Figaro on tuolla!” -huudahdukset kuultiin joka kerta.

Kun Itä-Savo kesäkuussa uutisoi laivan palaavan kapteeni Jannen ohjaukseen takaisin Savonlinnaan ja Saimaalle, liikutuin. Moni on toivonut pääsevänsä vielä lapsuuden maisemiinsa laivalla. S/S Saaristo vie meidät sinne, jo tänä kesänä!

S/S Saaristo
Rakennusvuosi 1911
Entiset nimet: Nagu (1911-15), Nyrok (1915-18), Norrkulla (1918-38), Saaristo (1938-75), Figaro (1975-2004), HöyryJuho (2004-2006), Norrkulla (2006-2020)

Historiaa (lainaus Suomen Höyrypursiseura Ry):
”Saaristo” – nimen saanut alus kulki Savonlinnan saaristossa pysähtyen lukuisiin laitureihin Pietolansaaren ja Savonlinnan välillä. Pietolansaaresta lähdettiin aamuviideltä ja takaisin palattiin seitsemän maissa illalla. Yhteen suuntaan matka kesti noin neljä tuntia. Muiden matkustajien ohella Saaristo kuljetti koululaisia Laukansaaren kansakouluun ja oppikoululaisia Savonlinnaan. Lisäksi kuljetettiin rahtia: maitoa ja eläimiä kaupunkiin, kauppatavaraa ja tarvikkeita saariin. Syksyisin kuskattiin Sääminkiläisten yhteistä puimakonetta saarelta toiselle. Myös postinkuljetus kuului laivan tehtäviin. Vuonna 1952 yhtiö osti Ahlström-yhtiön vanhan tervahöyryn Mira I:n, jonka kone ja kattila siirrettiin Lypsyniemen konepajalla Saaristoon.

Valtion päätettyä ottaa huolehtiakseen Säämingin saaristoliikenteestä 1975 laitettiin ”Saaristo” myyntiin. Sen ostivat savonlinnalainen Kosti Turunen ja helsinkiläinen Erkki Riimala, jotka perustivat sitä varten yhtiön nimeltä Kyrönsalmen Höyrywenhe Osakeyhtiö. Alus sai nimen ”Figaro” ja sillä alettiin tekemään runsaan tunnin mittaisia maisemaristeilyjä.
– –
Kesä 2004 jäi Figaron viimeiseksi Saimaalla. Uusi omistaja, Lc. Lesa Oy, siirsi aluksen 2005 Helsinkiin, ja antoi sille nimen ”HöyryJuho”. Seuraavana talvena alusta jälleen kunnostettiin, tällä kertaa Isnäsissä. Vuonna 2006 omistajaksi tuli Helsingin Höyrylaivaosakeyhtiö. Aluksen nimi palautettiin Norrkullaksi. Vuodesta 2006 lähtien se on tehnyt Helsingistä käsin tilausristeilyjä, viimeisenä Helsingissä toimineena perinteisenä Saaristoliikenteen matkustajalaivana. (https://steamship.fi/laiva/s-s-norrkulla/)

Kesäkuussa 2020 laiva palasi jälleen Saimaalle S/S Saaristona.

Teksti: Tuija Hirvonen, Savonlinna ThisWeek toimitus

Laivaliikenne ja risteilyt Savonlinnassa